Η περίοδος της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα (1941-1944) , δημιούργησε
τεράστια προβλήματα στη δομή , αλλά και στις συνήθειες του καθημερινού
κοινωνικού βίου . Άλλαξαν άρδην οι συμπεριφορές των ανθρώπων στην προσπάθειά
τους να εξοικονομούν τα προς το ζην . Αλλαγές που επέφεραν και αναστάτωση στον
ψυχισμό των Ελλήνων και άφησαν συμπλεγματικά κατάλοιπα στη μεταπολεμική ζωή των
ανθρώπων , ικανά να διαφοροποιήσουν τον χαραχτήρα τους και να οριοθετήσουν
καινούργιες συνήθειες που ενισχυόμενες και από άκρατους μιμητισμούς μορφών ζωής
άλλης κατηγορίας συνανθρώπων να οδηγούν σε τραγικές συνήθειες συμπεριφοράς .
Μία από τις μορφές
αυτές κοινωνικής συμπεριφοράς που εκπηγάζει από τα συμπλεγματικά κατάλοιπα
δύσκολων περιόδων , είναι και το σύνδρομο της ματαιοδοξίας , που χαραχτηρίζει
και το μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού λαού , το επίπεδο ζωής του οποίου στα
προηγούμενα χρόνια εκτινάχθηκε από το στάδιο της ανέχειας , σε εκείνο της
απότομης ευημερίας – επίπλαστης και θνησιγενούς – που ωστόσο κατόρθωσε να
αλλοιώσει και να διαστρεβλώσει το επίπεδο της συμπεριφοράς και της κοινωνικής
δράσης .
Το ματαιόδοξο αυτό
στοιχείο της επίδειξης κυριάρχησε σ’όλους τους τομείς της ζωής μας . Από αυτό
το γεγονός ξεπήδησε και και ο άμετρος ανταγωνισμός επικράτησης του ενός έναντι
του άλλου , κάτι που οδηγούσε κάποτε και σε τραγικά αποτελέσματα .
Γιατί τι άλλο από
ματαιοδοξία χαραχτήριζε το γεγονός του ανταγωνισμού για την απόκτηση καλύτερου
και πολυτελέστερου αυτοκινήτου από ανθρώπους μέσης κατηγορίας , χωρίς ιδιαίτερη
έντονη ζωή ταξιδιών ή συχνής μετακίνησης . Η ματαιοδοξία τελείωνε στον
εντυπωσιασμό των συνανθρώπων μας και τίποτα άλλο .
Τι άλλο ακόμη
αποτελεί το γεγονός της ανέγερσης πολυτελών και μεγάλων οικιών , παρά μοναδικό
φαινόμενο ματαιοδοξίας ελληνικού τύπου , κάτι που δεν συναντιέται σε καμιά χώρα
του πολιτισμένου κόσμου . Όχι πως δεν είναι απαραίτητο ο κάθε άνθρωπος να
αποκτήσει τη δική του στέγη και ένα σπίτι να στεγάσει τις ανάγκες του . Αυτό
είναι και θεμιτό και επιβεβλημένο . Το απαράδεκτο είναι πως κτίζουμε μέγαρα –
αληθινά παλάτια με εσωτερικές πισίνες , τεράστιους χώρους και πανάκριβη
διακόσμηση , κάτι που στο εξωτερικό διαθέτουν μόνο οι πολύ πλούσιοι και όχι οι
μισθοσυντήρητοι και μικροεπαγγελματίες , αναντίστοιχα με το κοινωνικό τους
επίπεδο και τις αξίες ζωής που πρεσβεύουν .
Τα μεγάλα και
πολυτελή οικήματα προαπαιτούν και ανάλογη κοινωνική υποδομή , ευρύτατες ανθρώπινες
σχέσεις , μορφωτικό επίπεδο και καλλιτεχνικές ευαισθησίες , ώστε η αξιοποίηση
των χώρων να είναι πραγματώσιμη .
Όταν βρεθούμε από
τα δύο δωματιάκια σε πολυτελές μέγαρο , μη έχοντας τη δυνατότητα αξιοποίησης
του , το πιθανότερο είναι να παραφρονήσουμε και μετά την πρώτη και άκομψη
επίδειξη στους φίλους μας , να μας
πιάσει κατάθλιψη , να περιορίσουμε τη ζωή μας σ’ένα δωμάτιο με την τηλεόραση
και το υπόλοιπο σπίτι να μας είναι άχρηστο . Τι να στεγάσεις σ’ένα παλάτι όταν
η ψυχή σου είναι άδεια ;
Τι άλλο ακόμη από
ματαιοδοξία αποτελεί το φαινόμενο της επιμονής ορισμένων γονέων που επιμένουν
να σπουδάζουν τα παιδιά τους σε κλάδους για τους οποίους δεν είναι ικανά , δεν
διαθέτουν , δηλαδή , την ανάλογη γνώση και ικανότητα ; Σώνει και καλά πρέπει ο κανακάρης να γίνει
γιατρός ή αρχιτέκτονας και ας είναι ανίκανος για κάτι τέτοιο . Έτσι δαπανώνται
τεράστια ποσά , οι σπουδές μένουν στη μέση , πολύτιμος χρόνος πάει χαμένος κι
ενώ τα παιδιά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε άλλους τομείς , να μαραζώνουν από
την αποτυχία . Κι όλα αυτά γιατί ; Γιατί το πνεύμα της ματαιοδοξίας των γονέων
είχε κυριαρχήσει . Ένα απτό παράδειγμα ματαιοδοξίας τα πολυτελή σπίτια των
ανθίγγανων , που ωστόσο η ζωή περιορίζεται σ’ένα δωμάτιο με τη σόμπα στη μέση
και καθήμενοι κατάχαμα .
Ο άνθρωπος όταν
ξεφύγει από το μέτρο των δυνατοτήτων του , χωρίς στοιχειώδη επίγνωση
αυτοσυνειδησίας και εσωτερικών του δυνατοτήτων κι όταν χάσει των έλεγχο των
ενεργειών του , οδηγείται σε ματαιόδεξες εκδήλώσεις που το μόνο που του
προσφέρουν είναι τελικά η κατάθλιψη , ενώ ενισχύουν και το συναίσθημα της
ανυπαρξίας .
Γ.Μουγογιάννης-¨ΘΕΣΣΑΛΙΑ¨,10-3-2013.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου