Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

Δυο δάσκαλοι αλλάζουν σκέψεις


                 Πριν από πέντε χρόνια συναντήθηκαν στο Πήλιο δυο παλιοί φίλοι και συνάδελφοι δάσκαλοι , ο Κώστας Λιάπης και ο Αντώνης Δελώνης . Είπαν πολλά . Ανάμεσα σ’αυτά , εντυπωσιάστηκα από δύο ερωτήσεις και τις αντίστοιχες απαντήσεις του Αντώνη προς τον Κώστα :

                 Ερώτηση : Φίλε Κώστα Λιάπη . Κάθε φορά που συναντώ ανθρώπους σαν εσένα , ξανά-πιστεύω πως αυτή η χώρα δεν είναι εύκολο για να μην πω Αδύνατο , να γονατίσει σε ξένους και ντόπιους εχθρούς . Επειδή υπάρχεις εσύ – και χιλιάδες άλλοι – που φυλάγουν Θερμοπύλες ! ... Μίλησέ μου για τον αδιάκοπο αγώνα σου για τον Λαϊκό Πολιτισμό . Το πρώτο ξεκίνημα . Την πορεία σου .

                Απάντηση : Κατ’αρχήν αγαπητέ Αντώνη να σ’ευχαριστήσω για την ευκαιρία που μου δίνεις να πω πέντε λόγια της καρδιάς αλλά και για την πίστη σου σ’εμένα και στο ταπεινό έργο μου . Μια πίστη που ο ίδιος δεν την έχω , δεν την είχα ποτέ στο βαθμό που την έχουν οι άλλοι , για όσα κάνω και για όσα προσπαθώ . Δεν έχω λοιπόν , την αίσθηση πως οι μικροί και προσωπικοί πνευματικοί αγώνες μου μπορούν να με κατατάξουν στην εξόχως σημαντική χορεία των όσων υπερασπίζονται Θερμοπύλες . Άλλωστε πολύ φοβάμαι πως δεν μπορούμε να μιλάμε για Θερμοπύλες με χιλιάδες φύλακες . Ποτέ οι Θερμοπύλες δεν είχαν τόσους υπερασπιστές . Και κυρίως βέβαια δεν μπορούν να έχουν σήμερα που οι εντός και εκτός των τειχών μηδίσαντες είναι  αναρίθμητοι ... Ωστόσο είναι σίγουρο πως τουλάχιστον στη χώρα μας υπάρχουν , πάντοτε θα υπάρχουν και πάντα θα είναι λίγοι , μόνο που , προσωπικά τουλάχιστον , είμαι σχεδόν βέβαιος πια πως ο αγώνας τους δεν μοιάζει πια μ’εκείνον του Λεωνίδα , αλλά με τον άλλον του Δον Κιχώτη ...

               Ερώτηση : Ο κόσμος συνεχώς αλλάζει γύρω μας . Οι αιώνιες αξίες που πιστέψαμε και πιστεύουμε σιγά – σιγά χλομιάζουν , μπροστά στην ισχύ της Πληροφορικής , της Εικόνας, της Ταχύτητας.

Ποια είναι η δική σου απάντηση ; Πιστεύεις πως οι ρίζες της φυλής μας θα υπερισχύσουν ; Ή πως οι νεότεροι θα εξαφανιστούν μέσα σ’αυτό τον πολιτιστικό πολτό ;

              Απάντηση : Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα ,  θαρρώ , είναι μία και την έχει δώσει επιγραμματικά κι ο Άγγελος Τερζάκης : Είμαστε καταδικασμένοι να προοδεύουμε . Μια απάντηση με δραματική διάσταση , όπως τουλάχιστον βγαίνει από την σαφή αντίφαση ¨ καταδικασμένοι ¨ και του ρήματος ¨προοδεύουμε¨ . Κι όσον αφορά το τι θα κάνουμε εμείς σαν φυλή , πολύ θα ήθελα να εξακολουθήσουμε να έχουμε την παλιά ζωοποιό δύναμη , να κρατήσουμε τις πρεπούμενες αντιστάσεις και αποστάσεις κι απ’αυτή την πρωτόφαντη οικουμενική πολιτιστική πλημμυρίδα , αλλά φοβάμαι πως τούτη τη φορά δεν θα μπορέσουν ν’αντέξουν τα φυλετικά και πολιτιστικά στέγανά μας . Απαισιόδοξη η εκτίμησή μου αλλά δυστυχώς δεν έχω άλλη , ίσως γιατί δεν θέλω να βαυκαλίζομαι με ελπίδες , που πολύ φοβάμαι πως θα αποδειχθούν φρούδες .

 
         Βασίλειος Παλαμηδάς – Βόλος , 11/2/2016

Δεν υπάρχουν σχόλια: