Πέμπτη 20 Ιουνίου 2019

Προσκυνηματικό οδοιπορικό στο Άγιο Όρος

Προσκυνηματικό οδοιπορικό στο Άγιον Όρος
          Μία τετραμελής παρέα χειμερινών κολυμβητών και φίλων , με αρχηγό – οδηγό και ξεναγό τον Πέτρο Κασσανδρινό , επισκεφτήκαμε το καλοκαίρι του 2018 , από τις    3  έως            τις 12 Ιουνίου ( δέκα μέρες ) το Άγιον Όρος . Για μένα    ήταν η                        έκτη φορά που επισκεπτόμουν     το Άγιον Όρος . Προηγούμενες : 1993 , 1995 , 1996 , 2009 ,2010και αυτή που περιγράφουμε  το 2018 .
         Ο Πέτρος Κασσανδρινός είναι γνώστης – όσων ολίγων - του Αγίου Όρους . Εργάστηκε   13 χρόνια στη Μονή Βατοπαιδίου , σαν επαγγελματίας ηλεκτρολόγος και επισκέφτηκε όλα τα μοναστήρια και τα ερημητήρια ( Σκήτες ) του Αγίου Όρους . Γνωρίζει άριστα όλο το ¨ Τυπικό ¨ της λειτουργίας των ιερών Μονών , τόσο το πρακτικό ( είσοδος στη Μοναστική Πολιτεία του Αγίου Όρους , διαμονή , συμπεριφορά ,ξενάγηση κ.λ.π.) , όσο και το Πνευματικό μέρος  ( Εσπερινός , Απόδειπνον , Μεσονυκτικόν , Όρθρος , Θεία Λειτουργία , προσκύνηση εικόνων και αγίων λειψάνων κ.λ.π. ) . Έτσι αισθάνεσαι μαζί του – δεδομένου    ότι είναι και βαθιά θρησκευόμενο άτομο – μια ασφάλεια και σιγουριά ,       όταν  επισκέπτεσαι το Άγιον Όρος .
         Οι υπόλοιποι της παρέας , ήταν ο Γιάννης Φύσσας , ο Κώστας Κουγιουράκης  και ο περιγράφων αυτό το οδοιπορικό Γιάννης Κονταξής .
         Ξεκινήσαμε ημέρα Σάββατο προς Κυριακή , μία ώρα μετά τα μεσάνυχτα , από την πλατεία Ελευθερίας με ταξί και φτάσαμε στο πρώτο πάρκιν μετά τον κόμβο του Βελεστίνου , περιμένοντας το λεωφορείο της γραμμής  Αθηνών – Θεσσαλονίκης . Στις 03.00 το πρωί μας πήρε το λεωφορείο από τον κόμβο του Βελεστίνου και στις 5.15 φτάσαμε στο κεντρικό πρακτορείο της Θεσσαλονίκης ¨ Μακεδονία ¨ . Από τον ίδιο χώρο  στις 6.00 επιβιβαστήκαμε σε λεωφορείο με προορισμό το πρακτορείο της Χαλκιδικής  και φτάσαμε στην Ουρανούπολη στις 8.15΄, που είναι και ο τελευταίος σταθμός , πριν εισέλθουμε στην επικράτεια του Αγίου Όρους ( Κυριακή 3 Ιουνίου 2018 ) .                    Η Ουρανούπολη είναι ένας διατηρητέος παραδοσιακός οικισμός , που ιδρύθηκε το 1922 από Μικρασιάτες Πρόσφυγες  . Το 1922 ήταν κτήμα της Μονής Βατοπαιδίου . Το όνομά της το πήρε από την αρχαία Ουρανούπολη , που πρέπει να βρισκόταν εκεί κοντά . Στο λιμάνι , δίπλα , υπάρχει ο πύργος του Πορφυρίου , που κτίστηκε το 1344 από τη Μονή Βατοπαιδίου . Είναι ο μεγαλύτερος πύργος της Χαλκιδικής . Σ’αυτόν τον πύργο , όταν ήρθαν οι πρόσφυγες το 1922 , λειτούργησε βιοτεχνία ύφανσης χαλιών από τεχνίτριες Μικρασιάτισσες , που ήξεραν την τέχνη κατασκευής χαλιών από την πατρίδα τους .
                Για να επισκεφτεί κανείς το Άγιον Όρος , πρέπει να εφοδιαστεί με μια ειδική άδεια , που λέγεται Διαμονητήριο ( σαν ένα είδος Διαβατηρίου ) . Από το Γραφείο της Ιεράς Επιστασίας που λειτουργεί στην Ουρανούπολη λάβαμε τα Διαμονητήρια μας , αφού προηγουμένως τα είχαμε εξασφαλίσει , τηλεφωνώντας στο γραφείο προσκυνητών της Θεσσαλονίκης . Αυτό το Διαμονητήριο είναι σαν ένα είδος ¨ Φύλλου Πορείας ¨ με αναγεγραμμένα τα στοιχεία μας  ( ονοματεπώνυμο , αριθμός ταυτότητος και θρήσκευμα ) , που πρέπει , να τα επιδεικνύουμε στις Ιερές Μονές , που επισκεπτόμαστε .
                Στην προβλήτα ήταν δεμένο το οχηματαγωγό πλοίο ¨ Άξιον Εστί ¨ και μας περίμενε . Μετά τον έλεγχο των Διαμονητηρίων μας από λιμενικούς , που έγινε στη σκάλα του πλοίου , αποπλεύσαμε στις 9.45΄ . Το πλοίο ήταν γεμάτο από προσκυνητές που πήγαιναν στον Άγιον Όρος , στο ¨ Περιβόλι της Παναγιάς ¨ .
              Ο καιρός ήταν θαυμάσιος . Ήταν μια λαμπερή μέρα , που εξαφάνισε την ταλαιπωρία του ταξιδιού μας και της νύχτας και μας ανέβασε την ψυχική μας ευφορία .
              Το ταξίδι μας ήταν φανταστικό με έναν πρωινό ήλιο , που λαμποκοπούσε και το καταπράσινο βουνό τον Άθω , απέναντί μας , με τα περικαλλή και εντυπωσιακά κτίσματα των Ιερών Μονών που βλέπαμε από μακριά , το καταγάλανο του ουρανού και της θάλασσας , διανθισμένο με άσπρες πινελιές , τις φιγούρες των κατάλευκων γλάρων , που πετούσαν γύρω μας πάνω – κάτω , ακολουθώντας το πλοίο στο ονειρικό μας ταξίδι . Αυτή τη φορά δεν μας ακολούθησαν δελφίνια , όπως άλλες φορές .
               Μετά από ταξίδι , μιάμισης ώρας , φτάσαμε στον ταρσανά ( μικρολίμανο ) της Ιεράς Μονής Κωνσταμονίτου . Είμαστε στα χώματα του Αγίου Όρους .
               Αποβιβαστήκαμε από το πλοίο . Κυριακή 3/6/2018 , 1η μέρα παραμονής στο Άγιον Όρος . Ανεβήκαμε στη καρότσα ενός μικρού φορτηγού , με οδηγό έναν μοναχό που το όνομά του ήταν Γρικέντιος !
              Φτάσαμε στο μοναστήρι την ώρα της παράκλησης στην Παναγία , που έγινε μετά την Τράπεζα ( φαγητό ) . Εμείς και άλλοι τρεις προσκυνητές , που δεν είχαμε φθάσει  στην  επίσημη Τράπεζα , μετά τον Όρθρο και τη Θεία Λειτουργία και στη συνέχεια την Παράκληση , μας κάλεσαν σε λίγο και απολαύσαμε ένα πλούσιο γεύμα , με ψαρόσουπα , με μια χορταστική μερίδα ψάρι μηλοκόπι , φρούτα , κρασί και γλυκό ! Μετά το γεύμα , πήγαμε στο Αρχονταρίκι , γράψαμε στο βιβλίο επισκεπτών τα στοιχεία του Διαμονητηρίου μας και στη συνέχεια ο Αρχοντάρης μας τακτοποίησε σε τετράκλινο δωμάτιο , όπου και αναπαυθήκαμε .
               Την 2η μέρα , επίσκεψη στη Ιερά Μονή Δοχειαρίου , η οποία προσφέρει πολλές γνώσεις στους ενδιαφερόμενους επισκέπτες .
                Την 3η μέρα , επίσκεψη στις Καρυές , πρωτεύουσα του Αγίου Όρους . Ο ναός του Πρωτάτου με τις αγιογραφίες Μανουήλ Πανσέληνου , με το μέγαρο της Ιεράς Επιστασίας , με το  Διοικητήριο , που έχει έδρα ο Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους ,   ο οποίος εκπροσωπεί την Ελληνική Πολιτεία  και ασκεί τη διοικητική εποπτεία για την τήρηση των αγιορείτικων καθεστώτων , του Συντάγματος , του Καταστατικού Χάρτη και των νόμων .
               Κοντά στις Καρυές η Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου 4η μέρα . Φιλοξενηθήκαμε για ένα 24ωρον . Με ναό με πολλές θαυματουργές εικόνες , με πολύ πράσινο και κήπους πέριξ της Μονής  .
               Την 5η μέρα επίσκεψη στην Ι.Μ.Διονύσου , πιο κάτω η Ι.Μ.Σίμωνος Πέτρας και μετά η Ι.Μ.Γρηγορίου .
               Την 6η μέρα επίσκεψη στην Ι.Μ.Αγίου Παύλου . Μετά από μία πορεία μιας ώρας , σε στενό μονοπάτι και δύσκολο , φτάσαμε στη Νέα Σκήτη και καταλήξαμε στην Ιερά Καλύβη των Αγίων Αναργύρων , που ήταν και ο προορισμός μας . ‘Ενας χώρος με πολλούς μοναχούς που ασχολούνται με τα κτήματα και με τα καθημερινά τους  θρησκευτικά καθήκοντα . Καθίσαμε δυο μέρες και περάσαμε πολύ όμορφα μέσα σε εκείνον τον επίγειο παράδεισο .
               Την 9ην ημέραν κάνουμε επίσκεψη στη μεγαλύτερη Μονή του Όρους , την Ι.Μ.Βατοπαιδίου . Πλούσια Μονή με 120 μοναχούς , με αμέτρητους θησαυρούς ιερατικών κειμηλίων   στο τεράστιο Μουσείο , να προκαλούν τον θαυμασμό . Προσκυνήσαμε τα άγια λείψανα πολλών αγίων και την Αγία Ζώνη της Παναγίας .
Συμμετείχαμε σε αρκετές λατρευτικές εκδηλώσεις της Μονής . Οι δυο μέρες παραμονής μας , μας πρόσφεραν ελάχιστο χρόνο να γνωρίσουμε τις πραγματικές μεγάλες ¨αλήθειες¨της Εκκλησίας μας .
              Το ταξίδι φτάνει προς το τέλος του . Την άλλη μέρα το πρωί 13 Ιουνίου 2018 από τον αρσανά του Βατοπαιδίου με το καραβάκι ¨ Παναγία ¨φτάσαμε στον τελευταίο σταθμό , την Ιερισσό , που είναι και το τελευταίο σημείο εισόδου και εξόδου  του ανατολικού Αγίου Όρους . Η Ιερισσός είναι μία κωμόπολη 3.500 κατοίκων που βρίσκεται στην αρχή της ανατολικής χερσονήσου του Αγίου Όρους με ανεπτυγμένο τουρισμό .
            Σημείο αναφοράς το Άγιον Όρος στον ελλαδικό χώρο αλλά και παγκόσμιο , για την μοναδικότητα αυτής της μοναστικής πολιτείας , που προσελκύει προσκυνητές από όλον τον κόσμο . Έκτός των ομοδόξων ορθοδόξων χριστιανών και Σλαβόφωνων κυρίως λαών , όπως Ρώσων , Ουκρανών , Βουλγάρων , Σέρβων κ.α. Οι επισκέπτες άλλων ετερόδοξων θρησκευμάτων το επισκέπτονται για να γνωρίσουν από περιέργεια μια ιδιότυπη θρησκευτική μοναστική κοινότητα , που υπερβαίνει τα χίλια χρόνια συνεχούς παρουσίας και ζωής .
           Από εκεί με το λεωφορείο της γραμμής , φτάσαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης και καταλήξαμε στο Βόλο , ευχαριστημένοι και ικανοποιημένοι από την πολυήμερη περιδιάβασή μας σε ιστορικά μοναστήρια αιώνων , στο ¨ Περιβόλι της Παναγιάς ¨ με πρωτόγνωρες εμπειρίες και γνώσεις , προς δόξαν Θεού  .
          Επιμέλεια παρουσίασης – Βασίλης Παλαμηδάς – Βόλος   .