Λαϊκή
απάθεια
Στην
εποχή της Ναζιστικής Γερμανίας αναπτύχθηκε η θεωρία του ¨ συνδρόμου του θεατή
¨, η οποία περιγράφει την λαϊκή απάθεια απέναντι στους τραμπούκους και τη βία
τους .
Όταν το
1937 ο Γερμανός πάστορας Μάρτιν Ντιμέλερ
έγραφε ένα ποίημα , όπου περιέγραφε τις συνέπειες της ¨απάθειάς¨
του για όσα διαδραματίζονταν στη Ναζιστική Γερμανία , αμφιβάλλουμε αν
καταλάβαινε ότι στη ουσία περιέγραφε το ¨ σύνδρομο του θεατή ¨ και την
διαχρονική γενικευμένη απόδοσή του σε όλες τις μορφές του κοινωνικού και
πολιτικού βίου .
Ο Μ . Ντιμέλερ
περιγράφει βιωματικά τα εξής : ¨ Οι ναζιστές στη Γερμανία πρώτα ήρθαν για τους
κομμουνιστές . Και εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής . Μετά ήρθαν για
τους Εβραίους και εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν Εβραίος . Μετά ήρθαν για τους
συνδικαλιστές και εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν συνδικαλιστής . Μετά ήρθαν για
τους Καθολικούς , εγώ ήμουν Προτεστάντης και γι αυτό δεν μίλησα .
Μετά ήρθαν για μένα , αλλά τότε δεν είχε μείνει πια κανείς
να μιλήσει για κανέναν ¨ .
Αυτά που
έγραψε τότε ο Γερμανός πάστορας , επιβεβαιώνουν εμμέσως πλην σαφώς , τη θεωρία
του Βιλφρέντο Παρέτο , που έλεγε ότι σε κάθε κοινωνία υπάρχει μια μεγάλη σιωπηρή
πλειοψηφία , η οποία σπανίως αντιδρά μπροστά στη βία και με τη σιωπή της , έχει επιτρέψει τους πιο απεχθείς βιασμούς της
Δημοκρατίας και κατ’ επέκτασιν των ατομικών ελευθεριών . Ακόμα χειρότερα η
απάθεια και η σιωπή απέναντι σε αντιδράσεις συμπεριφοράς ή στις βιαιότητες για
παράδειγμα των ορδών των χούλιγκαν στα γήπεδα , είναι ένας από τους σημαντικότερους
τροφοδότες του αυταρχισμού και της εξάπλωσής του σε μία δεδομένη κοινωνία .
Καλόν
είναι , λοιπόν , κάποια φαινόμενα να τα αντιμετωπίζουμε απαλλαγμένοι από το ¨σύνδρομο
του θεατή ¨ διότι όσο ανεχόμαστε τους τραμπουκισμούς και τις βιαιότητές τους ,
κάποια μέρα θα τους βρούμε και στα σπίτια μας .
Βασίλης
Παλαμηδάς – Βόλος 7/10/2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου