Τρίτσης Αντώνης και τα οράματά του
Λίγα λόγια , λίγες
λέξεις , για τη ζωή και το έργο του αείμνηστου
πρώην Υπουργού , δημάρχου , αρχιτέκτονα Αντώνη Τρίτση , που
¨έφυγε¨
νέος στα 55 του χρόνια , από τον μάταιο τούτο κόσμο ( 1937 – 1992 ) .
Η αφήγηση , από τον
φίλο του Σπύρο Σπυρίδων , πρώην δήμαρχο
Πόρου και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΕΤΑΑ .
¨Με τον Αντώνη Τρίτση
εκλεγήκαμε δήμαρχοι την ίδια χρονιά . Το 1990 ,
εκείνος δήμαρχος Αθηναίων , εγώ δήμαρχος Πόρου . Η διάθεση για
προσφορά
τόπο μας ήταν διάχυτη σε κάθε μας συνάντηση , στο πλαίσιο των
φορέων της
αυτοδιοίκησης .
Τον θυμάμαι να διηγείται
ιστορίες από τη ζωή του . Τη νίκη του στο Δέκαθλο ,
στους Βαλκανικούς του 1958 .
Τότε – όπως έλεγε – ήταν εξουθενωμένος στην
τελευταία κούρσα , μα η εσωτερική του δύναμη – έγινε τελικά μότο ζωής –
του
¨φώναζε ¨ : ¨Προσπάθησε ! Μη τα παρατάς ποτέ ¨ . Λίγα μέτρα ακόμη … Νίκη ¨!
Τον θυμάμαι να μιλά με
απέραντο σεβασμό για τους Πανεπιστημιακούς του
δασκάλους . Κατονόμαζε πάντα τους
Ορλάντο Μιχελή , Χατζηκυριάκο – Γκίκα
,
Νίκο Εγγονόπουλο και Δημήτρη Πικιώνη .
Τον θυμάμαι να
ισχυρίζεται , ότι αγωνίζεται να κάνει πράξη μέσω της πολιτικής
Τα οράματά του . Αυτά δεν ήταν πάντα στη σωστή κατεύθυνση
, όπως επί
Παραδείγματι , η σχεδόν επαναστατική του άρνηση ώστε να γίνει το
αεροδρόμιο στα
Σπάτα . Αλλά τα υπερασπιζόταν με πάθος εφήβου .
Τον θυμάμαι να μιλά με
πάθος για τη διατριβή του (1963) σ’αυτό που ελάχιστοι
τότε γνώριζαν . Πολεδομία και Χωροταξία στο Illinois institute of Technlogy (IIT) . Αυτή η διατριβή
έγινε το πρόπλασμα για τον χωροταξικό σχεδιασμό στην Έλλάδα !
περηφανευόταν λέγοντας : ¨ Όταν τότε έγραφα σε διάφορα κείμενα για
Οικολογία
με ρωτούσαν όλοι αν …γράφεται με ¨οι¨ή με ¨ει¨ ¨ …
Θυμάμαι που η πρόταση
όραμα του , για τη διοικητική διαίρεση της Ελλάδας
Σε Αναπτυξιακές Περιφέρειες είχε γίνει αντικείμενο μεγάλων ζυμώσεων από τα
Προδικτατορικά χρόνια .
Η αλήθεια λοιπόν πως
όταν μιλάμε για τον Αντώνη Τρίτση , μιλάμε
για μια
Εμπνευσμένη προσωπικότητα στο χώρο της Πολεοδομίας και της
Αυτοδιοίκησης .
Είναι η δήμαρχος που οραματίστηκε την ενοποίηση των αρχαιολογικών
χώρων .
Την αδήριτη ανάγκη δημιουργίας του τραμ . Στην χωροταξία εφάρμοσε το
πλήρες
Θεσμικό πλαίσιο ( Νόμος 1337/83 ) , με το οποίο υπήρχε δεσμευτικά η
διαδικασία
της κοινωνικής συμμετοχής και διαβούλευσης , στις μελέτες
πολεοδομικής
ανασυγκρότησης της Ελλάδας . Προχώρησε στη δημιουργία πάρκων , που
έγιναν
εστίες πρασίνου , έφτιαξε
πλατείες , προχώρησε στη συντήρηση πολλών κτιρίων της
Πλάκας . Επί των ημερών του εφαρμόζεται ο μικρός
δακτύλιος στο Κέντρο της
Αθήνας για να περιοριστεί το
νέφος από την κυκλοφορία της Αθήνας .
Η ξαφνική και πρόωρη φυγή του σε ηλικία 55 ετών , το 1992 ,στέρησε από την Αθήνα και την Ελλάδα μιας εξαιρετικής
φυσιογνωμίας της πολιτικής και της
αυτοδιοίκησης .
Βασίλης Παλαμηδάς
– Βόλος – 24 -6 – 2020 .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου