Όταν έδινε εισαγωγικές
εξετάσεις , το 1937 , για τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και περνούσε
από τους πρώτους , ο Διευθυντής – καθηγητής της Σχολής , μεγάλος ηθοποιός ,
Αιμίλιος Βεάκης είπε : ¨ Δεν ξέρεις πόσο μας δρόσισες με την συμμετοχή σου ...
Ήταν ο ηθοποιός Δημήτρης Χορν (
1921 – 1998 ) , γιος του συγγραφέα Παντελή Χορν .
Καλλιτέχνης με ταλέντο έκανε
μια λαμπρή καριέρα στο Θέατρο , Κινηματογράφο , Ραδιόφωνο .
Και , όμως , αυτός ο μεγάλος
ηθοποιός πάντα είχε τρακ . Δεν έπαψε ποτέ να τον ακολουθεί . Ο ίδιος έλεγε ότι
ντρεπόταν και φοβόταν την έκθεσή του στο κοινό ως το τέλος . Γι αυτό και
συνήθιζε να διηγείται ένα σχετικό ανέκδοτο . ¨ Μια εκκολαπτόμενη ηθοποιός
αναρωτιέται γιατί η καθιερωμένη Γαλλίδα πρωταγωνίστρια Ρεζάν έχει τόσο τρακ
πριν από την πρεμιέρα της ενώ , εκείνη δεν είχε καθόλου ¨ . ¨ Δεν πειράζει ,
παιδί μου , της αποκρίθηκε η Ρεζάν . Το τρακ έρχεται μαζί με το ταλέντο ... ¨ .
Και ο Δημήτρης Χορν διέθετε μπόλικο ταλέντο , αν και ορισμένοι τον μέμφονται
γιατί το σπατάλησε σε ελαφρούς ρόλους , σε ρόλους χαριτωμένων τύπων και δεν
αφιερώθηκε σε ήρωες του δραματικού και του τραγικού ρεπερτορίου , γιατί δεν
έπαιξε ποτέ τραγωδία . Ερμήνευσε , ωστόσο , μια σειρά από ρόλους κλασικών και
νεοκλασικών δημιουργών , ξεκινώντας από τον Σαίξπηρ .
Ο κοινός , καλός ηθοποιός ,
αποδίδει τον ρόλο του . Ο σπουδαίος – και γι’αυτό σπάνιος – ηθοποιός τον
βαθαίνει , τον πλαταίνει , τον πλουταίνει .
Πέρα από καλός και ταλαντούχος
ηθοποιός , πέρα από χαρισματικός και πληθωρικός άνθρωπος διέθετε χιούμορ και
διάθεση για αυτοσαρκασμό , χαριτωμένος και γοητευτικός συγχρόνως .
Ο Δημήτρης Χορν άφησε πίσω του ένα
μύθο . Αυτός ο μύθος τον ακολουθεί χρόνια και μετά τον θάνατό του , τον
συστήνει στις γενιές που δεν τον έζησαν , που δεν θα τον δουν να παίζει , στις
γενιές που θάρθουν . Ανήκει στους λίγους εκείνους τυχερούς της ζωής και της
τέχνης που έσπασαν τα όρια , που θέτει το επάγγελμά τους , που πήγαν πέραν από
την κριτική για την υποκριτική τους , που δεν περιορίστηκε στον έπαινο για τη σκηνική τους απόδοση .
Ο Χορν μετέδιδε τη χαρά της ζωής
συνδυασμένη με ποιότητα , υψηλό γούστο και καλαισθησία . Ήταν κάπου ανάμεσα
στον Φάουστ , έτσι όπως τον υποδύθηκε στο ¨ Αλίμονο στους νέους ¨, στον Κλέωνα
του ¨ Μια ζωή την έχουμε ¨ , στον Παύλο της ¨ Κάλπικης Λίρας ¨ , που ήθελε να
ζωγραφίσει το ¨ Σ’αγαπώ ¨ με την Έλλη Λαμπέτη .
Ο Χορν είναι ο ηθοποιός , που
έδωσε υπόσταση στα μπουλβάρ και στις κομεντί και δεν χρειάστηκε να ερμηνεύσει
Οιδίποδα για να πάρει τη θέση του στην Πινακοθήκη των Ελλήνων Ηθοποιών . Κάθε
παράστασή του είχε ενδιαφέρον πρωτίστως για τον ίδιο και όχι για το έργο , που
επέλεγε .
Η παρουσία του εξέπεμπε ΦΩΣ ,
το μεγάλο , το λαμπερό , το διαχρονικό , το εκφραστικό ΦΩΣ , που είχε μέσα από
την τέχνη και την υποκριτική του δεινότητα .
Βασίλης Παλαμηδάς – Βόλος
29/10/2015 .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου