Απόρριψη που
ευνόησε καθηγητές και φοιτητή Σουρή
Υπήρξε η ¨
χρυσή πέννα ¨ της δημοσιογραφίας στα χρόνια του μεσοπολέμου . Αποτελούσε
το ¨ βαρύ πυροβολικό ¨ της ¨Εστίας¨ μέσα στη δημοσιογραφική ομάδα .
Ο λόγος για
τον Δημήτριο Ταγκόπουλο , μια πολυσύνθετη πνευματική προσωπικότητα . Γεννήθηκε
στη Ύδρα το έτος 1860 και απεβίωσε στην Αθήνα το έτος 1826 . Σπούδασε Ιατρική
στο πανεπιστήμιο της Αθήνας . Δεν άσκησε για πολλά χρόνια το επάγγελμα του γιατρού
. Διέπρεψε στη πεζογραφία , στα θεατρικά έργα , στις εκδόσεις εφημερίδων και
περιοδικών. Τακτικός συνεργάτης της ¨Εστίας¨ , για πολλά χρόνια .
Στο βιβλίο
του ¨ Φιλολογικά πορτραίτα ¨ και στο κεφάλαιο περί Σουρή , γράφει για την
απόρριψη του φοιτητή Σουρή στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και για την εύνοια της
τύχης , που ακολούθησε μετά ,για
καθηγητές και φοιτητή :
¨ Ένα πρωί
δημοσιεύτηκε στην ¨ Ακρόπολη ¨ η έμμετρη αυτή αγγελία :
Μετά μεγάλης
μου χαράς , τοις φίλοις αναγγέλλω ,
πως
εξητάσθην , των θυρών ερμητικώς κλεισμένων ,
στον
Πολυγένη Φιντικλή και στο Σπανό Σεμτέλο
και
απερρίφθην μυστικά μετά πολλών επαίνων .
Δ’ο και πάλιν
, Έλληνες , αρχίζομεν τα πρώτα ,
πάλι ¨
Ρωμιός¨ και ξάπλωμα , πάλι ζωή και κόττα .
Ο Σουρής μας
, λοιπόν , που λίγο έλειψε να γίνει δάσκαλος και να τον χάσουμε , να , που
ξανάρχιζε τον ¨Ρωμιό¨ . Τρισευλογημένοι οι σοφοί δάσκαλοί του , ο ελληνιστής
Φιντικλής και ο λατινιστής Σεμτέλος , που τον απορρίψανε γιατί δεν ήξερε , λέει
, σε κάποιο λατινικό ρήμα , το σουπίνο και το γερούνδιο και δεν τα κατάφερε
καλά στην αρχαία μετρική !
Φανταζόσαστε
πια τι έγινε άμα βγήκε το πρώτο φύλλο του ¨Ρωμιού¨ ύστερα από την απόρριψή του
. Αθηναίος δεν έμεινε που να μην τον αγοράσει και οι δύο σοφοί καθηγητές γίνανε
δημοτικώτατοι από την κοροϊδία που τους πατούσε σ’αυτό το φύλλο και στα άλλα τα
κατοπινά , για χρόνια . Η σάτιρα τους εξασφάλιζε την αθανασία , που ίσως να
τους την αρνιότανε η φιλολογική τους εργασία .
-Ο Σεμτέλος θα
σ’ευγνωμονεί ! του είπα , άμα τον πρωτογνώρισα από κοντά στα 1898 , που
εργαζόμουν στην ¨Εστία¨ .
-Δεν βαριέσαι !
Μου αποκρίθηκε και σώπασε .
Γιατί έτσι ήταν
στη κουβέντα του : λιγόλογος , επιγραμματικός , και συχνότατα ξινισμένος .
Γκρίνιαζε διαρκώς , γκρίνιαζε για όλα . Όλα του φταίγανε , τίποτε δεν του άρεσε
, με όλα τρωγότανε . Στο σπίτι του , της οδού Διδότου , τα χειμωνιάτικα βράδια
που παίζαμε μάους , η γκρίνια του μας καταδιασκέδαζε . Και την προκαλούσαμε πολλές
φορές , τις περισσότερες , εμείς οι
ίδιοι . Με μια λέξη του μονάχα , βρώμικη τις περισσότερες φορές ,χαρακτήριζε
αξιοθαύμαστα ένα πολιτικό γεγονός της ημέρας ή ένα κοινωνικό σκάνταλο . Κι
αυτός , που φαινότανε τόσο γλεντζές στο ¨Ρωμιό¨ του , η ζωντανή αυτή
στιχοφάμπρικα , καθώς τον λέγαμε , σπάνια , σπανιότατα μας χάριζε στην κουβέντα
περισσότερες από τρεις – τέσσερις λέξεις του.
Καλόψυχος άνθρωπος
, άκακος , παιδί . Και σαν παιδί παραπονιάρης . Τη βραδιά που ήταν να
πρωτοπαιχτούν στο Δημοτικό Θέατρο οι ¨ Νεφέλες ¨ του , ήρθε από νωρίς στο
γραφείο της ¨ Εστίας ¨ και με πήρε .
-Πάμε να φάμε μαζί στο σπίτι κι από κει πηγαίνουμε
μαζί στο θέατρο …
-Γιατί ; Είσαι
συγκινημένος ; Τον ρώτησα .
-Ξαίρω…Δεν ξαίρω
…
Πήγαμε σπίτι
του . Καθίσαμε στο τραπέζι . Ήταν ο Άδωνις Κύρου της ¨ Εστίας ¨ και ο Μανώλης ο
Γουβέλης και δυο τρεις ακόμη από τους ταχτικούς φίλους του σπιτιού .
Η κ Μαρί , που
μας σερβίριζε . κατασυγκινημένη για την κρισιμότητα της βραδιάς , ξέχασε να του
βάλει φαί στο πιάτο του . Κι ενώ εμείς τρώγαμε , αντί να απλώσει να γεμίσει το
πιάτο μόνος του , είπε με παράπονο σαν μικρό παιδί που το ξεχάσανε παραπεταμένο
: ¨ Δεν θα μου βάλει και μένα κανείς να φάω ; … - Εγώ μωρό μου !... είπε ο
μακαρίτης ο Άδωνις και λιγωθήκαμε , όλοι στα γέλια .
Ύστερα τον συνοδέψαμε
όλοι , με επίσημο βήμα σιωπηλοί , στο θέατρο . Σε όλους μας , το είχε καταφέρει
να μεταδώσει , από το τραπέζι ακόμα , τη συγκίνησή του .
Σε οδηγούμε στο
Καπιτώλιο ! Είπε ο μακαρίτης ο Άδωνις .
- Βρε , σεις έτσι
που πάμε , είσαστε σαν τεθλιμμένοι φίλοι που οδηγούνε τον νεκρό στη τελευταία
του κατοικία !
Ήταν τα μόνα
λόγια του αυτά που βγήκαν από το στόμα του , από την ώρα που στο τραπέζι
παραπονέθηκε πως τον ξεχάσανε ίσαμε τη στιγμή που οι θεατές , που είχαν
καταπλημμυρίσει το θέατρο , τον αποθέωναν με ζητωκραυγές και με χειροκροτήματα
για την επιτυχημένη νεοελληνική απόδοση του Αριστοφάνη .
Ο Αριστοφάνης
ξαναγεννήθηκε ! Είπαν τότε πολλοί .
¨ Νεοελληνικές
επιλογές ¨ – Βασίλειος Παλαμηδάς-Βόλος 13/8/2017 .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου