Γράφει στη σελίδα 174 του
βιβλίου του με τίτλο ¨Κι όμως ήταν όμορφα¨ , ο Βολιώτης Φυσικός Λευτέρης
Τσίλογλου :
¨ ...Αργότερα στο νέο Χημείο του
Πανεπιστημίου της Αθήνας έγινε κατάληψη , έτος 1976 , από κάποιους φοιτητές και
μερικοί επώνυμοι αρθρογράφοι , τους μοίραζαν αφειδώς αγωνιστικές επωμίδες . Το
Χημείο είχε αποκλειστεί με την απειλή των καταληψιών , της ανατίναξης του
κτιρίου με τα χημικά υλικά που περιείχε . Από κάτω πλήθος οπαδών και περιέργων
. Ανάμεσά τους κι εγώ .
Η αστυνομία παρακολουθούσε από
κοντά τις εξελίξεις . Θυμάμαι μια μέρα νέους να βρίσκονται στην ταράτσα σε
κατάσταση αμόκ . Αυτή τη φορά δεν πέταγαν τα σακάκια τους . Ξερίζωναν τις πλάκες
και τις πετούσαν στο πεζοδρόμιο . Αυτές όταν έφταναν στην άσφαλτο γίνονταν
θρύψαλα κάτω από τις ιαχές και τις επιδοκιμασίες του πλήθους . Ένας άλλος
έφερνε χημικά όργανα , δοκιμαστικούς
σωλήνες και φιάλες , τις οποίες πέταγε κάτω
Εκείνη τη μέρα μαζί τους
έσπασε οριστικά κάτι μέσα μου . Ήταν ένα σημείο καμπής . Ένιωσα ξένος Και μόνος
. Ένιωσα την ανάγκη να κρυφτώ , για να κρύψω την ντροπή και την απογοήτευσή μου
. Σαν το λαβωμένο που χώνεται στη φωλιά του να γλείψει τις πληγές του . Λένε ,
ότι η καταστροφή είναι μια ηδονή . Δεν το ξέρω . Δεν τη δοκίμασα , αλλά - να το ξεκαθαρίσω – δεν μου λείπει . Οι
καταστροφές για μένα είναι η ¨ νύχτα των κρυστάλλων¨ .
Ο προοδευτικός άνθρωπος , ο
δημοκράτης , ο Αριστερός είναι αυτός που ωθεί την κοινωνία προς την πρόοδο .
Είναι ο καινοτόμος , ο πρωτοπόρος , ο οργανωτής αυτής της πορείας . Δεν
προσχώρησα ποτέ στην ¨επαναστατική άποψη¨ :
-
Καταστρέψτε τα πάντα ! ...
Πάνω στα ερείπια της σάπιας κοινωνίας θα οικοδομήσουμε τη νέα !
-
Όχι ! Όχι ! Δε συμφωνώ .
Το πείραμα έγινε στην ιστορία και η νέα κοινωνία εμφάνισε τα ίδια και
ίσως χειρότερα χαραχτηριστικά .
Για μένα σημασία έχει η
θετική σκέψη . Πως θα βελτιώσουμε το υπάρχον , πως θα άρουμε κατά το δυνατόν
τις κοινωνικές αδικίες , πως θα εξασφαλίσουμε σ’όλους τους πολίτες της χώρας
ένα ελάχιστο αξιοπρεπούς ζωής .
Οι καταστροφές , που σήμερα
είναι σε ημερήσια διάταξη , μου είναι ανυπόφορες . Ό,τι αγοράστηκε χρειάστηκε
κάποια δαπάνη και πίσω της κρύβονται ο κόπος κι ο ιδρώτας κάποιων ανθρώπων .
Επειδή υπάρχουν άτομα που νέμονται τον δημόσιο πλούτο , επειδή υπάρχουν κάποιοι
μπαγάσηδες που πλουτίζουν παράνομα , αυτό δε σημαίνει ότι δικαιώνεται η άποψη
της καταστροφής . Οργάνωσε μια εξόρμηση , ένα κίνημα γι’αυτά τα προβλήματα .
Η καταστροφή είναι φασισμός
!
Έχετε την ψευδαίσθηση ότι
το αστυνομικό αυτοκίνητο που καίγεται δεν θα αντικατασταθεί ; Σας γεμίζουν
τέτοιου είδους ιδεολογήματα ; Όχι ! Να είστε σίγουροι ότι αυτά που καταστρέφονται
θα αντικατασταθούν . Η δαπάνη όμως αναγκαστικά αυτή μειώνει και την ικανότητα
της Πολιτείας για αποτελεσματικότερη κοινωνική πολιτική .
Σε λίγες μέρες έγινε μια
συμφωνία ειρηνικής αποχώρησης . ¨ Ο γέγονε γέγονε ¨ .
Δημιουργήθηκε ένας διάδρομος ασφαλείας και οι καταληψίες
έφυγαν τροπαιοφόροι , κάτω από τον ήχο των χειροκροτημάτων , στα σπίτια τους .
Οι ζημιές των εκατομμυρίων δεν συζητήθηκαν ποτέ . Οι διάφοροι παρατρεχάμενοι ,
που σε άλλες περιπτώσεις βγάζουν από τη μύγα ξίγκι κάνοντας ¨ εξονυχιστικό
ρεπορτάζ ¨, στην προκειμένη περίπτωση σφύριζαν αδιάφορα .
-Καλά ! Εσύ τι προτείνεις
, Λευτέρη ; Να έπαιρναν κατασταλτικά μέτρα και να έλυναν τα προβλήματα στα
δικαστήρια
-Όχι δεν πιστεύω πως
κατασταλτικοί νόμοι λύνουν τις κοινωνικές αντιθέσεις . Όχι ! Όμως χρειάζεται
μια κοινωνική άμυνα , ένα κλίμα ηθικής καταδίκης και κάθετης απομόνωσης τέτοιων
πράξεων . Να μη βρίσκουν πουθενά κοινωνική στήριξη , να νιώθουν στο πετσί τους
τη γενική αποστροφή του κοινωνικού συνόλου .
-
Όμως εδώ έχουμε ανθρώπους
που ωραιοποιούν τους κακώς εννοούμενους ¨κοινωνικούς αγώνες¨, που με τη στάση
τους , με τις δηλώσεις τους , οπλίζουν ηθικά τον κοινωνικά παρείσακτο που , μη
ελεγχόμενος , στη συνέχεια παρερμηνεύει αυτή τη στήριξη και αυτοανακηρύσσει τον
εαυτό του σε δικαστή αλλά και δήμιο . Μέσα σε τέτοιους ανθρώπους βγήκαν οι
¨εκτελεστές¨ των επόμενων χρόνων .
-
Η κοινωνία με τη συμπεριφορά
της άνοιξε τον ασκό του Αιόλου και σήμερα τρέχει και δε φτάνει..