Ένας δρόμος του Βόλου φέρει το
όνομα : ¨οδός 2ας Νοεμβρίου 1881 ¨ .Ο τίτλος δεν είναι τυχαίος . Είναι η
ιστορική ημερομηνία της απελευθέρωσης του Βόλου από τους Τούρκους στις 2 Νοεμβρίου
1881 .
Πέρασαν 130 χρόνια από τότε . Ο
Βόλος η πόλη των ¨ Αργοναυτών¨ από 5000 κατοίκους , σήμερα αριθμεί γύρω στούς
140000 κατοίκους .
Το σημείωμα τούτο είναι ένα
μικρό οδοιπορικό στο κέντρο της πόλης και όχι μόνο
Στα δυτικά της πόλης δεσπόζει
το Δημοτικό Θέατρο . Χτίστηκε το1989 από τον αρχιτέκτονα Πάνο Τσολάκη , είναι
χωρητικότητας 1000 ατόμων και αποτελεί έδρα του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου
Βόλου και της Συμφωνικής Ορχήστρας της πόλης .
Η ιδέα του σπουδαίου αρχιτέκτονα Δημητρίου Πικιώνη , όταν
του ανατέθηκε το σχέδιο για το Δημαρχείο του Βόλου , ήταν να φτιάξει ένα κτίριο
εμπνευσμένο από τη Πηλιορείτικη αρχιτεκτονική . Χτίστηκε το 1970 και το
εσωτερικό του διακοσμείται από χαρακτικά του Τάσσου και παλιές φωτογραφίες του
Βόλου από τον Στέφανο Στουρνάρα .
Μια σημαντική τριάδα κτιρίων
της πόλης λίγο πίσω από το μέτωπο της παραλίας , αλλά με θέα προς τη θάλασσα ,
συναντούμε στη διασταύρωση των οδών
Δημητριάδος και Μεταμορφώσεως . Το νεοκλασικό του Δημοτικού Ωδείου Βόλου φτιάχτηκε το 1885 , για να στεγάσει αρχικά
την τράπεζα Ηπειροθεσσαλίας και στη συνέχεια την Εθνική Τράπεζα . Το 1984 κι
ενώ είχε περάσει στο Δήμο , άρχισε η αποκατάσταση των ζημιών που είχαν
προκληθεί από το σεισμό του 1955 και σήμερα πιάνα , πνευστά και έγχορδα
παιανίζουν μέσα στις κομψές αίθουσές του .
Όταν κοιτάζουμε από τη θάλασσα
τη στενή πρόσοψη της σημερινής
Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας τίποτα δεν μας προδιαθέτει
για το βάθος του μακρόστενου κτιρίου προς την οδό Μεταμορφώσεως . Το κτίριο ,
που ανακαινίστηκε , μεταξύ 1998 και
2004 , είχε οικοδομηθεί το 1925 για λογαριασμό της Τράπεζας Αθηνών και αργότερα
φιλοξένησε εμπορική αποθήκη και μέχρι το 1988 τα γραφεία του υπεραστικού ΚΤΕΛ .
Πίσω από το Δημοτικό Ωδείο
¨κρύβεται¨ το μοντέρνο , σε μορφή γυάλινου πύργου , ¨ Κέντρο Τέχνης Τζόρτζιο
ντε Κίρικο ¨ ή Πινακοθήκη Αλέκου Δάμτσα , με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών από τη
συλλογή του Βολιώτη καπνέμπορου , η οποία δωρήθηκε στο Δήμο . Το Κέντρο
οικοδομήθηκε το 1990 και φιλοξενεί περιοδικές εκθέσεις και εκδηλώσεις .
Στην είσοδο του επιβατικού
λιμανιού το γλυπτό του Πηλιορείτη γλύπτη Νικόλα με την ¨ Αργώ ¨, το καράβι του
Ιάσονα και των Αργοναυτών , πάνω σε μαρμάρινο βάθρο , σταδιακά έχει εξελικτεί
το σημαντικότερο τοπόσημο της παραλίας ή και της πόλης .
Στην ¨πλάτη¨ του καραβιού
βρίσκονται στη σειρά τα διασημότερα τσιπουράδικα του Βόλου . Το ξεχωριστό με τα
τσιπουράδικα έχει να κάνει με τον τρόπο σερβιρίσματος του ποτού και τις
ευφάνταστες γαστρονομικές συνήθειες , που έφεραν από τις πατρίδες τους οι
Μικρασιάτες πρόσφυγες του 1922 . Το τσίπουρο φτάνει σε μικρά μπουκαλάκια της
μιας μερίδας , τα λεγόμενα εικοσπενταράκια , και συνοδεύεται από 2-3 μικρά
πιάτα – έκπληξη ,με το απαραίτητο έδεσμα . Σε κάθε παραγγελία οι μεζέδες
αλλάζουν , γίνονται περισσότερο πλούσιοι και περίτεχνοι , δίνοντας ευκαιρία
στους συμποσιαζομένους για ένα γευστικό ταξίδι στον πλούτο των τουρσιών , των
παστών ψαριών και των θαλασσινών : από μπουκιά μελιτζάνας με τυρί και αντζούγια
μέχρι καραβίδες .
Επιστρέφοντας στη νηφαλιότητα
και την αρμονία με τρία ακόμη καλοφτιαγμένα κτίρια που κοσμούν τη παραλία του
Βόλου . Το ξενοδοχείο ¨ Αίγλη ¨ . Οικοδομήθηκε το 1938 και είναι ένα καλαίσθητο
κτίριο . Από εκείνο περίπου το σημείο ο μοναδικός αμαξάς της παραλίας του Βόλου
, Στέλιος Τσαλαβρέτας , αναλαμβάνει την περιήγησή μας στα αξιοθέατα . Με το
περιποιημένο και φτιαγμέμο στην Ιταλία αμάξι του προσπερνάμε αργά τα καφέ και
τα εστιατόρια της παραλίας . Άνθρωποι κάθε ηλικίας απολαμβάνουν τον
απογευματινό τους περίπατο , ακούγονται τα κουδουνάκια από τα ποδήλατα ,
δεκάδες ιστιοφόρα αγκυροβολημένα στη σειρά πλάϊ μας , νανουρίζουν τους επιβάτες
στο ελαφρύ κυμάτισμα του Παγασητικού .
Περίπου στο μέσον της παραλίας
μας υποδέχεται με αυστηρό και επιβλητικό ύφος το κτίριο της ¨Τράπεζας Ελλάδος ¨
¨1935¨ και λίγο πιο κάτω το ¨Αχίλλειον¨ , γεμάτο καμπύλες , μας κλείνει το μάτι
με χαριτωμένη και ανάλαφρη διάθεση . Στους χώρους του , όπου σήμερα
φιλοξενούνται καφέ και κινηματογράφος , στεγαζόταν από το 1925 το ομώνυμο
πολυτελές κινηματοθέατρο , η οροφή του οποίου άνοιγε και έκλεινε ανάλογα με την
εποχή .
Οι ασημένιοι θόλοι του κτιρίου
καπναποθηκών Παπαστράτου κυριαρχούσαν για χρόνια στις καρτ-ποστάλ με θέμα τον
Βόλο . Το παλαιότερο από τα δύο κτίρια χτίστηκε το 1926 και το 1935
οικοδομήθηκε το τετραώροφο κτίσμα με τους θόλους που δεσπόζει στη γωνιακή
απόληξη της παραλίας . Το χαραχτηριστικό
αυτό τοπόσημο της θεσσαλικής πόλης στεγάζει
σήμερα υπηρεσίες και σχολές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας .
Στο ύψος του Παπαστράτου έχει
στηθεί Μνημέιο των Πεσόντων , δίπλα στη θάλασσα . Μια μεγάλη φτερωτή γυναικεία
μορφή , που δεν παραλείπει να υψώνει , κάπως απειλητικά το σπαθί της , στέκεται
με ανοιχτή πέτρινη αγκαλιά μπροστά μας . Στα πόδια της ένα από τα στεφάνια που
έχουν κατατεθεί με την ευκαιρία κάποιας επετείου . Παρέες μεγάλες και μικρές
εισχωρούν στον Παγασητικό κάνοντας περιπάτους πάνω στο ¨κορδόνι¨, τον
κυματοθραύστη που τέμνει κάθετα την παραλία του Βόλου.
Περνάμε μπροστά απο μερικά καφέ
και συνταξιούχους που βγάζουν βόλτα τον σκύλο τους ή συντροφιές ανέργων
μεταναστών που περνούν την ώρα τους παίζοντας ντόμινο , κοντά στο άγαλμα του Ελ
. Βενιζέλου , χαραχτηριστικό όλων σχεδόν των πόλεων που δέχθηκαν τους
Μικρασιάτες πρόσφυγες . Στο ιστορικό κτίριο της ¨Εξωραϊστικής¨ στεγάζεται ο
ομώνυμος κινηματογράφος , ημιυπόγειο εστιατόριο και η ¨Λέσχη Βόλου¨, σε ένα
μάλλον παρηκμασμένο μέγαρο , μετά τους σεισμούς του 55 , που δύσκολα θυμίζει
τις εποχές με τις βραδινές τουαλέτες των γυναικών και τα φράκα των επισήμων να
στριφογυρίζουν στους χορούς του επιχειρηματία Σαραφόπουλου στα τέλη του 19ου
αιώνα . Κυριακή πρωί , μια ομάδα ποδηλατιστών είναι συγκεντρωμένη μπροστά απο
την εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου , στην ανατολική άκρη της παραλίας του
Βόλου . Πιο κάτω η προτομή του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη , κοιτάζει προς τη μεριά
των πλοίων , που αναχωρούν για τη Σκιάθο , με το χαμηλωμένο βλέμμα του
λογοτέχνη να προδίδει , ίσως , νοσταλγία για την ιδιαίτερη πατρίδα του . Λίγα
μέτρα μετά το ξενοδοχείο ¨ Ξενία¨ με
τις ανέσεις του .
Ο ναΐσκος της ¨Αγίας Τριάδος¨,
περεκκλήσι του νοσοκομείου Βόλου , είναι ένας μικρός και ωραίος ναός Βυζαντινού
ρυθμού , που κοσμείται από αγιογραφίες του ζωγράφου Γιώργου Γουναρόπουλου . Πιο
κάτω το ¨Αθανασάκειο Μουσείο Βόλου¨ . Το μουσείο ιδρύθηκε το 1909 με δωρεά του
Αιγυπτιώτη ομογενούς Αθανασίου Αθανασάκη , ο οποίος καταγόταν από την Πορταριά
Πηλίου . Τα εκθέματα στο εσωτερικό του ωραίου νεοκλασικού κτιρίου προέρχονται
από προϊστορικούς οικισμούς και από μυκηναϊκούς και παλαιοχριστιανικούς τάφους
της ευρύτερης περιοχής .
Β.Π. – Βόλος 9-10-2013 .